در بيمه هاي باربري داخلي، مبدأ و مقصد در داخل كشور ايران مي باشد. بيمه نامه هاي باربري داخلی را مي توان به چند شكل صادر نمود:

الف) بيمه نامه هاي عمومي : در اين قرارداد شرايط اصلي بيمه و رئوس كلي حقوقي و تعهدات طرفين مانند خطرات تحت پوشش، شيوه حمل معين مي‏شود و با يك سرمايه بيمه‏اي معين ومشخص موافقت مي‌گرددكه شامل حمل‌هاي متعددي مي باشد و به همين دليل، قرارداد تا زماني كه سرمايه توافق شده از طريق حمل هاي متعدد به پايان رسد داراي اعتبار مي باشد.

يكي از منافع اين نوع قراردادها و بيمه نامه ها در اين است كه براي حملهاي مختلف نياز به مراجعه بيمه گذار و صدور بيمه نامه از طرف بيمه گر نبوده و باعث كاهش هزينه ها و جلوگيري از اتلاف وقت مي شود .

ب) بيمه نامه با پوشش باز : يكي از محدوديتهائي كه در روش بيمه نامه با شرايط عمومي وجود داشت اين بود كه بيمه گذار در ابتدا صدور بيمه‌نامه صدرصد حق بيمه يا درصد بالائي از حق بيمه را پرداخت مي نمود .لذا این مشکل سبب شد که روش بيمه نامه با پوشش باز ارائه شود.

در بیمه نامه با پوشش باز با توافقي كه بين ما و بيمه گذار انجام مي‏شود هر يك هفته گواهي بيمه ازسوي بيمه سامان صادر مي‌شود و حق بيمه متناسب با سرمايه هاي حمل شده از سوي بيمه گذار پرداخت مي گردد. در واقع كليه دفعات حمل كالا تحت پوشش قرار دارد و نيازی نيست که براي هر حمل پوشش جداگانه‌اي درخواست گردد. در ضمن چون مدت قرارداد معمولاً يكسال است، مذاكره و توافق مجدد در مورد آن ضروری نمی باشد.

ج ) بيمه نامه هاي ساده: بيمه نامه اي است كه براي حمل كالاي معيني صادر مي شود و در آن مشخصات مورد بيمه طبق فرم پيشنهاد باربري در آن قيد مي گردد. لازمه صدور بيمه نامه های ساده حمل و نقل كالا اين است كه شما قبلاً از وضعيت مورد بيمه و چگونگي حمل آن اطلاع داشته و اين اطلاعات را در اختيار ما قرار دهید.


لینک های مرتبط

از سال 1982 به بعد شرایط بیمه نامه در سه كلوز A,B,C که اصولاً به نفع بيمه گذاران میباشد تعریف شده است.
تقسيم بندي بر مبناي نوع پوشش بيمه‌اي به این صورت می‌باشد:
1-بيمه با شرايط تمام خطر(All Risks )
2- بيمه با شرايط B
3- بيمه با شرايط C :
4- بيمه با شرايط خسارت كلي (Total Loss)

خطرات تحت پوشش كلوز     C

اين كلوز بجز بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7 موارد استثنائات، خساراتي را كه منطقاً مرتبط با يكي از موارد ذيل باشد تحت پوشش قرار مي دهد:
1)  آتش سوزي يا انفجار
2)  بگل نشستن و زمينگير شدن ، برخورد باكف دريا ، غرق شدن ، يا واژگون شدن كشتي يا شناور
3)  واژگون شدن يا از خط خارج شدن وسيله حمل و نقل زميني
4)  تصادم يا برخورد كشتي ، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بغير از آب
5)  تخليه كالا در بندر اضطراري
6) فدا كردن كالا در جريان خسارت عمومي
7)  به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي

خطرات تحت پوشش كلوز B

اين كلوز بجز بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7 موارد استثنائات، خساراتي كه منطقاً مرتبط با يكي از موارد ذيل باشد تحت پوشش قرار مي دهد:
1)  تمام خطرات تحت پوشش کلوز C
2)  تلف يا آسيب وارده به كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از موارد ذيل باشد :
       2-1) فدا كردن كالا در جريان خسارت عمومي
       2-2)به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي
       2-3)ورود آب دريا ، درياچه يا رودخانه به كشتي ، شناور ، محفظه كالا ، كانتينر ، ليفت وان يا محل انبار .
3)زلزله - آتشفشان يا صاعقه
4) تلف شدن كلي هربسته دركشتي ياشناور و يا تلف كلي هر بسته

لازم به ذكر است هم اكنون علاوه بر خطرات مندرج در فوق، خطرات:

- عدم تحويل يك بسته كامل كالا 

- دزدي

- قلاب زدگي

- آبديدگي

- روغن زدگي

- شكست و ريزش

- خسارات ناشي از كالاهاي مجاور

نيز تحت پوشش قرار مي‏گيرد.

خطرات تحت پوشش كلوز A

بیمه باربری با کلوز A  کاملترین نوع بیمه حمل و نقل است و بیشتر برای کالاهای حساس و آسیب پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد .اين بيمه كليه خطرات به جزء بند های 4 ، 5 ، 6 ، 7، را كه موجب زيان و يا آسيب به مورد بيمه ميگردد، تحت پوشش قرار مي دهد .


لینک های مرتبط

در بیمه باربری ترانزیت مبدأ و مقصد خارج از ايران مي باشد، بطوريكه ايران در مسير حمل قرارگيرد. هرگاه كالاي ترانزيت خارجي تا پايان مدت اعتبار پروانه به گمركات خروجي تحويل و يا از مرزهاي كشور خارج شود، ترانزيت خاتمه يافته گرديده و گمرك میبایست تضمين دريافتي را تسويه نماید.

محاسبه نرخ حق بيمه

نرخ حق بيمه در بيمه‌هاي باربري متناسب با نوع كالا، وسيله حمل، مبدا و مقصد حمل، نوع بسته بندي، نوع پوشش بیمه و كلوز در خواستي بیمه گذار و..... متفاوت مي باشد .

مراحل لازم جهت پرداخت خسارت

الف ) اعلام وقوع حادثه.

بيمه گذار موظف است حداكثر ظرف مدت 5روز پس از اطلاع از وقوع خسارت بيمه گر را مطلع نمايد.

ب ) بازديد از كالاي خسارت ديده.

ج )- تهيه مدارك لازم جهت بررسی خسارت.

د ) حفظ حقوق بيمه گر در خصوص مورد بیمه اسیب دیده و حق جانشینی جهت بازیافت خسارت.

 


لینک های مرتبط

تماس با سامان

آدرس: تهران، خیابان خالد اسلامبولی (وزراء)، شماره 123
کدپستی: 1513813119
تلفن : 8943
نمابر: 88700204


واحد بازرسی و نظارت:
ایمیل: complaint[at]samaninsurance[dot]ir

text