ﺳﻪشنبه, 01 آذر,1401 ۰۹:۳۸ 2
چچ

ارائه خدمات و پشتيباني بهتر به بيمه گذاران سهم از بازار بيمه گر را افزايش مي دهد

مديرامور مشتريان شركت بيمه سامان با اشاره به عدم رعايت اصول مشتري مداري و پاسخگويي سريع جهت بهبود تجربه مشتري در صنعت بيمه، اظهارداشت: هرشركت بيمه اي كه خدمات و پشتيباني بهتري به مشتري ارائه كند بي شك مي تواند سهم بيشتري از بازار را براي خود كسب كند.

به گزارش روابط عمومي شركت بيمه سامان ، "محسن عسگري" با بيان اينكه دانش بيمه در سطح جامعه فراگير نيست، گفت: بسياري از بيمه گذاران و يا مشترياني كه از خدمات بيمه استفاده مي كنند از دستورالعمل ها، قوانين و چارچوب هاي قانوني اطلاعات كافي ندارند و هنگام بروز خسارت به تصور اينكه در زمان خسارت جبران خدمات كامل اتفاق مي افتد به شركت بيمه براي دريافت خسارت مراجعه مي كنند. وي، افزود: همين عدم دانش باعث سو برداشت و نارضايتي بين بيمه گذار و بيمه گر مي شود و از طرفي، صنعت بيمه ديد بلند مدت بازاريابي و فراگير به مشتري نداشته و همچنين پاسخگويي و پشتيباني مناسبي از بيمه گذاران در بلند مدت ندارد. مديرامور مشتريان شركت بيمه سامان معتقداست كه، افزايش رقابت بين شركت هاي بيمه اي منجر به حضور پررنگ تر شركت هاي بيمه خواهد شد و قدرت چانه زني و انتخاب مشتري را هم بيشتر مي كند. عسگري، اظهارداشت: درگذشته باتوجه به انحصاري بودن ارائه دهنده خدمت بيمه اي ، بيمه گذار ناراضي باز هم مجبور به انتخاب مجدد همان شركت بيمه بود، زيرا خدمات از شركت ديگري را نمي توانست دريافت كند اما حضور شركت هاي مختلف بيمه اي و پلتفرم هاي مجازي باعث شده تا صنعت بيمه بيشتر به فكر رضايت و وفادار سازي مشتري باشد. وي با اشاره به اهميت ايجاد رضايت در مشتريان صنعت بيمه گفت: با رفع تحريم ها و حضور شركت هاي بيمه خارجي در كشور از نظر بازاريابي دغدغه اي براي شركت هاي بيمه فعلي خواهد بود و درحال حاضر هم هر شركت بيمه اي كه خدمات و پشتيباني بهتري به مشتري ارائه كند بي شك مي تواند سهم بيشتري از بازار را براي خود كسب كند. مديرامور مشتريان شركت بيمه سامان با بيان اينكه صنعت بيمه از نظر تفكر و فرهنگ در دوران گذر قراردارد، توضيح داد: تفكر اول و برتر در مسير رضايت مشتري و به صورت مشتري مدارانه است كه به دنبال ايجاد اصول مشتري مداري و شاخص هاي بهينه بازاريابي وارد اين صنعت شده و تلاش مي كند كه اتفاقات خوبي را در صنعت بيمه رقم بزند. عسگري ادامه داد: تفكر دوم مربوط به نسل سنتي اما با تجربه فني در خدمات بيمه اي است كه در صنعت بيمه با قدرت نفوذ و اكثريت وجود دارند، نگاه نسل سنتي ترازنامه، هزينه و فايده و منافع شركت بيمه مطابق اصول فني خدمات بيمه اي است و نگاه مشتري مداري و مشتري محوري نقش كمتري در نگاه و عمكردشان دارد، از سوي ديگر سومين تفكر بينابين قرارداشته يعني نه ميتوان گفت سنتي و با تجربه بوده و نه طبق اصول مشتري مدار است. وي معتقد است كه تفكر نسل جديد پذيراي تغييرات و رسيدن به شرايط بهينه بهره وري هستند اما از طرفي نسل سنتي و با تجربه مقاومت بسيار در تغييرات دارند بنابراين تنها مي توان به ايجاد نسل و تفكر چهارمي اميدوار بود كه با فرهنگ سازي، آموزش و متعهد شدن سازمان نسبت به تغييرات در فرايند هاي اجرايي و ايجاد تحول سازماني، به اهداف بازاريابي و رعايت اصول مشتري مداري و مشتري محوري ، صنعت را به مشتري گرايي سوق داد. مديرامور مشتريان شركت بيمه سامان بيان كرد: صنعت بيمه وابسته به رويه ها و دستورالعمل هايي است كه نياز به افراد با تجربه دارد و نمي‌توان با آمدن نسل جديد نسل قديمي و سنتي را راحت كنار گذاشت همانطور كه صنعت بانكداري نتوانست هرچند كه تفاوت هايي بين صنعت بيمه و بانكداري وجود دارد. عسگري گفت: در صنعت بانكداري قوانين پرداخت و دريافت براي مشتريان ملموس است اما قوانين بيمه براي بيمه گذاران و مشتريان ملموس نشده و هنوز داراي ابهام است. به همين دليل نياز صنعت بيمه به افراد سنتي و با تجربه بسيار بيشتر از صنعت بانكداري مي باشد. اما درعين حال ساختار سازماني صنعت بيمه مي تواند به گونه اي باشد كه در محورهاي تصميم گيري، افراد سنتي كمرنگ تر بوده و افراد نوگرا پررنگ تر باشند. وي اذعان داشت كه در صنايع خدمت محور مانند بيمه شركت هايي مي توانند موفق باشند كه تهديد را به فرصت تبديل كنند و حضور شركت هاي نوظهور اينترنتي در صنعت بيمه تلنگري براي شركت هاي بيمه اي بود. مديرامور مشتريان شركت بيمه سامان ادامه داد: در شركت هاي نوظهور اينترنتي مشتري بي واسطه و بدون صرف وقت زياد ميتواند محصول بيمه اي مورد نظر خود را مقايسه و انتخاب كند، بنابراين اين شركت ها قدرت چانه زني و انتخاب مشتري را بالا برده اند. عسگري ادامه داد: مساله فوق براي شركت هاي بيمه اي يك تهديد بود زيرا هر شركت يا سازماني كه نتواند خود را با تغييرات كسب و كار تغيير دهد خيلي زود با مشكلات روبرو مي شود و از صحنه كسب و كار حذف خواهد شد، درعين حال شرايط فوق براي شركت هاي بيمه چابك يك فرصت بود تا در كنار شركت هاي نوظهر رشد كرده و وارد مسيري شوند كه اين شركت هاي تازه وارد آن را هموار مي كنند.