یکشنبه, 17 آذر,1398 ۰۹:۳۸ 318
چچ

عوامل موثر در توسعه فرهنگ بيمه

عوامل موثر در توسعه فرهنگ بيمه

قبل از پرداختن به مقوله فرهنگ بيمه به نظرميرسد كه ابتدا ميبايست به سطح اطلاعات بيمه در جامعه نگاه كرد و همانطور كه بررسي شده، عدم استفاده از بيمه در جامعه، بدليل عدم اطلاع رساني صحيح و نا آشنايي آحاد جامعه با مقوله بيمه است .به عبارت ديگر ما با كمبود سواد بيمه اي در جامعه مواجه هستيم و افزايش چنين اطلاعاتي در جامعه با تبليغات، آن هم به نحوي كه در حال حاضر مرسوم است به نظر نمي رسد امكان رشد و بهبود افزايش آگاهي را در سطح جامعه فراهم آورد. علي احسان بني رياح رئيس شوراي فني بيمه سامان با بيان اين مطلب افزود : شايد وارد كردن بحث دانش بيمه اي در كتب درسي دانش آموزان در مقاطع تحصيلي ابتدايي بتواند در ارتقاي سواد بيمه اي نسل آينده، كمك قابل توجه اي كند. به نظر ميرسد مردم جامعه ما بيمه را باور ندارند و نميدانند چه پوششهاي بيمه اي متناسب با شغل و جايگاه اجتماعشان وجود دارد. وي با اشاره به اينكه محصولات بيمه اي بايد با توجه به نياز و تقاضاي جامعه توليد و عرضه شود، ادامه داد: با اينكه بيش از 17 سال سابقه خدمت در صنعت بيمه دارم، متاسفانه در جامعه ما هيچ گاه تقاضا بيمه اي جديدي از سوي جامعه و مصرف كنندگان وجود نداشته است . اين امر موجب شده است كماكان محصولات قديمي رواج داشته و پويايي لازم درصنعت بيمه به وجود نيايد. بني رياح افزود: چنانچه در جامعه ما آشنايي و آموزش مرتبط با صنعت بيمه از سنين پايين و در مقاطع تحصيلي ابتدايي آغاز شود ، هنگام بزرگسالي و در جريان فعاليت اجتماعي و اقتصادي نياز به انوع بيمه و پو ششهايي متنوع آن نهادينه شده و فرد به خوبي نياز بيمه اي خود را در مقاطع مختلف زندگي احساس ميكند و اين امر موجب مي شود محصولات جديد بيمه اي متناسب را تقاضا و مورد استفاده قرار دهد. در كشورهاي پيشرفته و صنعتي مثل آمريكا تصور آنكه شهروند آن جامعه بدون بيمه با شند غير ممكن بوده و اينكه بدون بيمه بتوانند از پس هزينه هاي اتومبيل و درمان برآيند بسيار دور از ذهن است. رئيس شوراي فني بارديگربرتوسعه فرهنگ بيمه تاكيد كرد و افزود : از عوامل موثر در فرهنگ بيمه اي شرا يط و پديده هاي اقتصادي جامعه است. از سال 1347 بيمه شخص ثالث اجباري است اما طي سالهاي اخير است كه لزوم استفاده از بيمه هاي اتومبيل كاملاً براي مردم به صورت يك نياز مطرح گرديده و بيمه شخص ثالث در سبد خانواده ها قرار گرفته است وآموزش و تبليغات در استفاده عمومي از بيمه شخص ثالث موثر نبوده اند و نكته حائز اهميت اين است كه در واقع بالا رفتن هزينه ها ( افزايش نرخ ديه) و شرايط اقتصادي مردم در عدم توان پرداخت هزينه ها و خسارت هاي مالي ناشي از حوادث راهنمايي و رانندگي موجب استفاده عمومي از بيمه اتومبيل شده است. وي در خصوص نياز مردم به بيمه هاي حوادث و عمر در كشورمان نيز گفت : با توجه به اينكه در فرهنگ جامعه ما حس حمايت و همكاري در بروز مشكلات درخانواده ها بسيار بالا است و اين امر موجب شده است چنانجه در خانواده يك نفر دچار حادثه اي گردد ديگر افراد خانوده جهت رفع مشكل و نياز مالي او اقدام مي نمايند و به اين ترتيب فرد احساس نياز به بيمه عمر و حادثه را نمي كند. از جمله ديگر مواردي كه در توسعه فرهنگ بيمه نقش به سزائي دارد، تبليغات با محتواي آگاهي بخشي و اطلاع رساني است. مانند تبليغات انيميشني و ياد داستاني كه از آنها به عنوان تبليغات موثر مي توان ياد كرد. به نظر ميرسد بيمه مركزي ج.ا.ا به عنوان نهاد نظارتي و متولي صنعت بيمه در كشور، اين مسئوليت اجتماعي را درتوليد و پخش تبليغاتي انيميشني نيز برعهده دارد. همچنين وارد كردن مقوله بيمه اي در كتب درسي مقاطع مختلف تحصيلي از عوامل آگاهي بخشي و بهبود سواد بيمه و در نهايت توسعه فرهنگ بيمه درجامعه خواهد بود .
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید