بیمه تکمیلی چیست؟
یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع پوششهای بیمهای، بیمه تکمیلی درمان است. با
توجه به اینکه انسان همواره در معرض خطر انواع مختلف بیماریها بوده و هست، به
ناچار برای معالجه بیماری و بهبودی، متقبل هزینههای سنگین پزشکی، دارو، عملهای
جراحی و مخارج بیمارستان میشود. به منظور کمک در پرداخت چنین هزینههایی، بیمههای
درمانی طراحی و به متقاضیان ارائه میگردند.
بیمه تکمیلی
خانواده
از آنجایی که تمام افراد نمیتوانند تحت نظر ارگان یا سازمان خاصی به صورت گروهی بیمه
تکمیلی درمان را تهیه نمایند، بیمه سامان اقدام به ارائه طرح بیمه تکمیلی برای خانوادهها
نموده است.
در بیمه تکمیلی خانواده، ما به عنوان بیمهگر متعهد میشویم که کلیه هزینههای درمانی و
بیمارستانی بیمهگذار شامل هزینههای بیمارستانی، عملهای جراحی، پاراکلینیکی، جراحیهای
سرپایی، خدمات آزمایشگاهی، هزینههای آمبولانس، زایمان، ویزیت، دارو و دندانپزشکی را
براساس شرایط بیمهنامه تکمیلی درمان خانواده و فرانشیز توافق شده پرداخت کنیم.
مزایای بیمه تکمیلی خانواده
سامان
با خرید بیمه تکمیلی خانواده، میتوان از مزایای
زیر نیز بهرهمند شد:
- استفاده از طرحهای متناسب با نیاز بیمهای و توانمندی مالی هر فرد
- پرداخت هزینههای بستری در بیمارستان
- پرداخت هزینه عملهای جراحی خاص
- پرداخت هزینههای تشخیصی، پاراکلینیکی و هزینههای جراحیهای سرپایی
- جبران هزینههای زایمان، نازایی و ناباروری
- پرداخت هزینههای دندانپزشکی
- پرداخت هزینه درمان عیوب انکساری چشم
- و...
خرید بیمه تکمیلی خانواده
سامان بدون داشتن بیمه پایه
درگذشته برای خرید بیمه تکمیلی، داشتن بیمه پایه (تامین اجتماعی، حوادث درمانی، خدمات
درمانی نیروهای مسلح و سلامت ایرانیان) در اکثر شرکتهای بیمه الزامی بودهاست. اما
هماکنون بعضی از شرکتهای بیمه از جمله بیمه سامان برای رفاه حال خریداران بیمه تکمیلی
خود، لزوم داشتن بیمه پایه را حذف نمودهاند و در صورتی که خریدار بیمه تکمیلی، بیمه
پایه نداشتهباشد، تنها ۱۸ درصد به مبلغ حقبیمه او افزوده خواهدشد و تغییر دیگری در
بیمهنامه تکمیلی او به علت نداشتن بیمه پایه رخ نخواهد داد.
دوره انتظار بیمه تکمیلی سامان
به مدت زمانی گفته میشود که پس از گذشت آن بیمهگذار میتواند از پوششهای بیمهنامه
خود استفاده نماید.
هریک از طرحهای بیمه تکمیلی خانواده سامان دارای
دورهی انتظار ۳ ماهه برای جراحی و دوره انتظار ۹ ماهه برای زایمان میباشند.
به این معنا که برای استفاده از پوشش بستری و جراحی بیمهنامه تکمیلی، باید حداقل ۳ ماه و
برای استفاده از پوشش زایمان، نازایی و ناباروری باید حداقل ۹ ماه از خرید آن گذشتهباشد،
بنابراین میبایست قبل از بارداری برای خرید بیمه
تکمیلی با پوشش زایمان اقدام کنید.
شرایط سنی بیمه تکمیلی سامان
بازهی سنی بیمه تکمیلی خانواده سامان از بدو تولد
تا ۷۰ سالگی میباشد و افراد بیشتر از ۷۰ سال امکان خرید بیمه تکمیلی خانواده سامان را نخواهند داشت.
بیمه تکمیلی خانوادگی سامان
عدهای تصور میکنند که در بیمه تکمیلی خانوادگی با پرداخت یک حقبیمه توسط سرپرست
خانواده تمام اعضای آن خانواده تحت پوشش قرار میگیرند. اما این تصور کاملا اشتباه
است.
در بیمه تکمیلی خانوادگی با دریافت حقبیمه به تعداد اعضای خانواده برای همهی آنها بیمه
تکمیلی خریداری میشود. با این تفاوت که به جای صدور بیمهنامه به تعداد اعضای خانواده،
یک بیمهنامه که در آن نام سرپرست خانواده و افراد تحت تکفل او نوشته شدهباشد صادر
خواهدشد.
روشهای پرداخت حقبیمه تکمیلی
حقبیمه تکمیلی به صورت سالیانه و براساس سن بیمهگذار تعیین میشود و بیمهگذار
میتواند به یکی از دو روش نقدی و یا اقساطی حقبیمه خود را پرداخت نماید.
پرداخت حقبیمه به روش نقدی و یکجا ، شامل ۱۰ درصد تخفیف خواهدشد و درصورتی که بیمهگذار
مایل به پرداخت حقبیمه خود به صورت اقساطی باشد، در ابتدا باید ۳۰ درصد آنرا به عنوان
پیش پرداخت بپردازد و مابقی را در 6 فقره چک متوالی (۱ ماهه) پرداخت نماید.
به این نکته باید توجه داشت که در بین تمام طرحهای بیمه
تکمیلی خانواده سامان، فقط در طرح نسیم امکان پرداخت حقبیمه به صورت اقساطی
وجود ندارد.
فرآیند دریافت هزینههای پزشکی از شرکت بیمه سامان
دو روش برای دریافت هزینههای پزشکی مورد تعهد بیمه سامان وجود دارد که در ادامه به شرح
آنها خواهیم پرداخت:
روش اول: بیمهگذاران به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سامان مراجعه کنند.
در صورت مراجعه بیمهگذار به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سامان که امکان صدور
معرفینامه به صورت آنلاین را داشتهباشند، در همان محل معرفینامه به صورت آنلاین برای
آنها صادر میشود.
در این حالت پرداخت هزینههای درمانی بیمهگذار تا سقف تعهدات پوششهای بیمه سامان
برعهدهی خود شرکت میباشد و بیمهگذار فقط باید ۱۰ درصد هزینههای پزشکی را در همان محل
به عنوان فرانشیز و سهم خود پرداخت کند.
در صورتی که بیمهگذار بخواهد به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سامان که امکان صدور
معرفینامه به صورت آنلاین را ندارند، مراجعه کند، باید از قبل به نمایندگیهای بیمه
سامان رفته و برای مرکز درمانی مورد نظر خود معرفینامه دریافت نماید. در این حالت نیز
مانند حالت قبل بیمهگذار فقط باید ۱۰ درصد هزینههای پزشکی را در همان جا، به عنوان
فرانشیز و سهم خود پرداخت نماید.
روش دوم: بیمهگذاران به مراکزی به غیر از مراکز طرف قرارداد بیمه سامان مراجعه کنند.
در این صورت اگر بیمهگذار بیمه پایه داشتهباشد و بخواهد از آن استفادهکند در ابتدا
باید با فاکتور هزینهها و مدارک درمانی به بیمه پایه خود مراجعه نماید و مبلغ مورد تعهد
بیمه گر اول را دریافت کند. پس از آن بیمهگذار باید به یکی از نمایندگیهای بیمه سامان
مراجعه نماید و با تحویل مدارک خود مابقی هزینهها به استثنای ۱۰ درصد فرانشیز را دریافت
کند. همچنین علاوه بر تحویل مدارک به نمایندهی خود میتوانند مستقیما مدارک خود را تحویل
شعبات بیمه سامان یا شرکت درمانت دهند.
در غیر این صورت اگر بیمهگذار، بیمه پایه نداشته باشد و یا نخواهد از آن استفاده کند،
میتواند از همان ابتدا به یکی از نمایندگیهای بیمه سامان مراجعه نماید و هزینههای
پزشکی خود را تا سقف تعهدات بیمه سامان از آن دریافت کند.